سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 سمینارپدافندغیرعامل و آمایش سرزمین در دانشگاه - پدافندغیرعامل

 

: آرشيو يادداشت ها :

 

پشتيباني وطراحي:

سمینارپدافندغیرعامل و آمایش سرزمین در دانشگاه

دوشنبه 88 فروردین 17 ساعت 9:19 عصر

سمینار پدافند غیرعامل و آمایش سرزمین به همت دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه مالک اشتر و با شرکت معاون سیاسی امنیتی  استاندار، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود، مسئولین شهرستان، نخبگان و موثرین در محل دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

اهداف برگزاری این سمینار

آموزش

 اجرای سیاست های نظام در امر پدافند غیرعامل در ده بند به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است وی افزود: متاسفانه موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع کمتر شناخته شده است و حتی در جوامع دانشگاهی هم به خوبی شناخته شده نیست.بنابراین در این سمینار به ماهیت موضوعات پدافند غیرعامل جنبه ها و زمینه های وابسته به آن مثل آمایش سرزمینی و مقابله با بحران پرداخته شد

تبیین محورهای پژوهشی در حوزه مهندسی پدافند غیرعامل

تشکیل کمیته های پدافند غیرعامل

به تازگی ریاست محترم جمهوری تشکیل کمیته های پدافند غیرعامل را به تمام دانشگاه های کشور ابلاغ کرده است. این کمیته ها از سال 85 در وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شده است و برگزاری این سمینار یک بستر مناسب را برای تشکیل این کمیته ها به صورت کارآمد در دانشگاه فراهم می آورد

آمایش سرزمین

بحث آمایش سرزمین از موضوعات مهمی است که اخیرا در تمام استان ها مطرح شده است. در استان سمنان و بسیاری از استان های دیگر، اولویت به بحث آمایش صنایع و معادن داده شده است

هر کشوری بنا به موقعیت استراتژیک، اقتصادی و سیاسی خود دارای دوستان و دشمنان فراوانی است که باید خود را برای هر نوع دفاعی آماده کند.

پدافند غیرعامل به کارگیری یک سلسله استراتژی ها و راه کارهای اجرایی است که بدون بهره برداری از تجهیزات نظامی هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ برای دفاع همراه با سیستم های سخت افزاری می تواند  کمک کند که آسیب پذیری خود را در عرصه های مختلف کاهش دهیم.

پدافند را می توان به دو دسته سخت افزاری یعنی پدافند (که همان ابزارهای نظامی است) و نرم افزاری یعنی پدافند غیرعامل (که همان برنامه ریزی ها، هماهنگی ها و استفاده از تکنولوژی است) تقسیم کرد که مجموع این دو مقوله در کنار هم پدافند کامل را برای دفاع شکل می دهد.

 مجموعه هماهنگی ها و برنامه ریزی ها را باید در زمان صلح به کار برد و تمرین کرد تا در زمان تهاجم بتوانیم مدیریت بحران کنیم و با حداقل امکانات کمترین آسیب را ببینیم.

 به وسیله آمایش سرزمینی می توان مناطق حساس را در جاهایی بنا کرد که از نظر عوارض زمین شناسی و مناطق جنگلی بتوان استفاده بهینه کرد.

زیرساخت های اساسی مثل نیروگاه ها، پالایش گاه ها، مناطق ذخیره سازی سوخت و... را در جاهایی تعبیه نمود که ملاحظات آمایش سرزمینی در آن رعایت شود تا در زمان بحران بتوان میزان خسارت را به حداقل رساند.

در گذشته هیچ کشوری ایران را مستقیم تهدید نمی کرد اما اخیرا اگر در جنگ هایی مثل خلیج فارس، جنگ افغانستان، جنگ عراق و پاکستان اگر کمی در آن دقت کنیم متوجه خواهیم شد تهدید ها علنی تر شده و در جنگ های این چنینی اولین تصمیمی که دشمن اتخاذ می کند انهدام نیروگاه ها و تلاش برای آشکار کردن نیروهای پنهان شده در مکان های مشخص است.

امروزه که قرن تبادل و انفجار اطلاعات نامیده می شود اگر نتوانیم این فرایندها را درست مدیریت و استفاده نماییم یقینا در مواقع بحران دچار مشکل خواهیم شد.

 اگر نگاهی در زمینه های ارتباطی بیندازیم امروزه استفاده از اطلاعات ماهواره ای، استفاده از سیستم های راداری فوق پیشرفته، استفاده از انواع بمب های هوشمند که می تواند از فاصله های دور اهداف را مورد تهاجم قرار دهد، استفاده از بمب هایی که در منطقه به صورت سرگردان رها و کار شناسایی را انجام می دهند رایج است و به عنوان نسل جدید سیستم های نظامی مطرح می باشد. ما باید بتوانیم به نقطه ای برسیم که به وسیله سیستم های هوشمند و پدافند غیرعامل با این عوامل مقابله کنیم.به طور مثال مسیر بمب هایی که از راه دور هدایت می شوند را تغییر داده و آسیب پذیری خود را کاهش دهیم.

یکی از اهدافی که در این سمینار دنبال می شود فرهنگ سازی در مقوله پدافند غیرعامل است.

فرهنگ سازی یکی از آن جمله مقوله هایی است که باید به آن بپردازیم و از مجامع علمی و نخبگان کشور قطعا همین انتظار خواهد رفت که علاوه بر کار پژوهش و انتقال این فرهنگ به مردم در دو سطح تلاش کنند یکی در سطح نخبگان و خواص که این ضرورت را باید یقینا خودشان فرا بگیرند و  به جامعه منتقل کنند زیرا هماهنگی و بسیج عمومی برای همراهی با اهداف پدافند غیرعامل که همانا بازدارندگی تهدیدات دشمن و بازدارندگی دشمن خواهد بود می باشد.

 نکته دوم ایجاد شرایط بازدارندگی است در حال حاضر در حوزه تئوری یک مقوله را تعقیب و در حوزه عمل به مقوله دیگر می پردازیم. یک اشتباه که چندین سال ما را به خود مشغول کرد این بود که پدافند غیرعامل با حوزه بلایای طبیعی پیوند خورده است. این دو حوزه را باید از هم جدا کرد. بلایا و حوادث طبیعی یک مقوله و یک ساز و کار تعریف شده برای کشور و آن چیزی که مغفول مانده است پدافند غیرعامل است که حتما باید این دو حوزه از یکدیگر جدا و این ضرورت مورد تاکید قرار گیرد.

بحث ایجاد شرایط بازدارندگی ابزار و ساز و کار سخت افزاری می طلبد. تقویت و یا مقاوم سازی تاسیسات موجود، تاسیسات حیاتی و مهم کشور یک بخش آن نرم افزاری است که تولید فکر بازدارندگی، عملیات روانی و مسائلی از این دست است.

شناخت تهدیدات دشمن یکی از ضروریاتی است که وجود دارد ساختارهایی که در منطقه ما ایجاد شده یکی از دلایلی است که ضروریت پرداختن به پدافند غیرعامل را برای ما غیرقابل انکار می کند.

تهدیدات دشمن امروز حالت مستقیم پیدا کرده است استقرار پایگاه های دشمن در عراق و افغانستان و تهدیدات به لحاظ ساختاری تبدیل به یک کار دائمی شده است.

تهدیدات دائمی یکی از ضروریاتی است که انگیزه قوی برای ما ایجاد می کند که به شکل علمی و عملی به مسأله پدافند غیرعامل بپردازیم.

مقوله امنیت مقوله چندوجهی است و فقط به امنیت دفاعی خلاصه نمی شود. امنیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی حتی تکنولوژی و صنعت از جمله مقولاتی است که در امنیت قابل طرح و قابل مطالعه و پیگیری است. اگر بخواهیم به این مسائل دست پیدا کنیم و امنیت را در شکل کامل آن و به شکل تام پیگیری کنیم می توان بحث آمایش سرزمین را با آن پیوند زد

در سیاست گذاری کلان پدافند غیرعامل با توجه به بحث آمایش سرزمینی باید به اقلیم مناطق توجه شود زیرا اگر نتوانیم مسائل ملی را انطباق بومی دهیم مطمئنا ظرفیت های ما ظرفیت های تعریف نشده ای خواهد بود ما باید بتوانیم ظرفیت های منطقه ای را شناسایی و یک انطباق بومی بین اهداف کلان امنیتی و پدافند غیر عامل و آمایش سرزمینی در این منطقه تعریف کنیم.

 


نوشته شده توسط : لیلادبیری

نظرات ديگران [ نظر]


: لیست کامل یاداشت های این وبلاگ :